What a weekend: WordCampNL

wordcampnl stroopwafel mok
WordCampNL stroopwafel mok

Afgelopen dagen was ik ondergedompeld in het jaarlijks terugkerend WordPress feestje: WordCampNL. Dit jaar voor het eerst in de Jaarbeurs. Voor de tweede keer nam ik deel als vrijwilliger. Ook voor het eerst de volle 3 dagen aanwezig geweest. Als vrijwilliger werd ik geacht bezoekers de weg te wijzen en op zaterdag mocht ik de goodiebags helpen uitdelen.

Elke dag werd officieel geopend met de woorden:

WordCamp Nederland gelooft dat onze community volledig open en van ons allemaal dient te zijn. Daartoe zullen wij er op toezien dat we met z’n allen een vriendelijke, veilige en welkome omgeving neerzetten voor iedereen ongeacht geslacht, geaardheid, beperking, etniciteit, religie, voorkeur in operating system, programmeertaal of text-editor.

Contributers Day

contributors-day-wordcampnl-work
Er zijn heel veel onderdelen waaraan je kunt bijdragen
contributors-day-wordcampnl
Heerlijk bijkletsen met conculega’s

Vrijdag, 14 oktober, was de eerste dag. Dit was de zogenaamde contributors day. Ieder jaar is er een contributors day. Op deze dag ga je met de hele groep werken aan WordPress zelf. WordPress kent een prachtige community waar iedereen welkom is en waar iedereen een bijdrage aan kan leveren (graag zelfs!). Dit wordt sterk aangemoedigd en als je wat bijdraagt wordt dit enorm op prijs gesteld.

Polyglots

Zelf heb ik meegeluisterd bij Accessibility en meegedaan met Polyglots. Polyglots is het vertaalteam. Ik heb meegewerkt aan de vertalingen van de door mij veel gebruikte plugins WP-Remote en de onovertroffen zoekplugin Relevanssi. Ik hoop binnenkort de Nederlandse vertaling te zien binnenkomen! Deze vertaling wordt na te zijn geverifieerd automatisch bijgewerkt als je deze plugin hebt geïnstalleerd.

Accessibility

Wat ik bij Accessibility geleerd heb kan ik in praktijk brengen bij de websites die ik maak en zo voor een betere beleving zorgen bij mensen met een beperking. Als je met deze groep vanaf het begin rekening houdt zal dat ook ten goede komen aan je vindbaarheid in Google.

Je zorgt er bijvoorbeeld voor dat

  • je afbeeldingen goede namen en Alt-teksten hebben.
  • de navigatie volledig met een toetsenbord gedaan kan worden
  • de namen van de links duidelijk voorgelezen kunnen worden door screenreaders

In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het bouwen van goede sites voldoende en hoef je geen knopje in te bouwen waarmee je de tekst kunt vergroten of een (vaak dure) voorleesfunctie op de website te plaatsen. Ik heb enkele tools aangereikt gekregen om bestaande sites te testen. Beide Chrome extensies:

  • Axe
  • Wave

Wil je ook meedoen? Ga dan naar make.wordpress.org

Zaterdag

Dit was de eerste van 2 dagen vol interessante workshops. Per dag een programma van maar liefst 10 sessies. De dag begon met een bijdrage van Marieke van de Rakt, de vrouw van Joost (van Yoast). Zij sprak over de do’s en don’ts in SEO copywriting.  SEO by Yoast is één van de meest nuttige en gebruikte plugins. Yoast hanteert een holistisch SEO en kijkt niet alleen naar zoekmachine-vriendelijkheid maar ook naar de leesbaarheid van teksten. Deze optie zit sinds kort ook in de plugin ingebouwd en geeft ook aanbevelingen voor verbetering van teksten.

Het meest geruststellende was nog wel dat niet alle bolletjes groen hoeven te zijn na optimaliseren.

De openingssessie werd vervolgd door een vraaggesprek tussen Remkus de Vries en Samuel Sidler van WordPress. We werden ingelicht over alle vernieuwingen die we de komende tijd kunnen verwachten. Focus ligt op internationaliseren van WordPress.org

“We want the experience to be the same for every locale!” – Samuel Sidler, Automattic

Overige sessies

contributors-day-wordcampnl-eat
Met één van de dames van Women on the Web, vereniging waar ik al 9 jaar lid van ben

Hierna waren de korte sessies, van steeds een half uur. Er waren steeds 2 onderwerpen waar je uit kon kiezen. In het kort de voor mij meest interessante sessies:

  • No Plugins Required – door Luc Prinsen
  • Autotaalglas – a Case Study – door Taeke Reijenga
  • Lang leve de vaste klant… – door Manuela van Prooijen
  • How to: Multi-author blogging – door Francesca Marano
  • Google PageSpeed insights – door Rober Heessels
  • How WordPress saved my live – door Sally Mayor

Het voert nu te ver om hier al mijn verslagen te schrijven.

Zondag

De zondag opening werd gedaan door David de Boer. Het ging over Trends in online betalingen. Binnenkort is het ook mogelijk om terugkerende betalingen te laten doen, met automatische incasso. Dat is zeer aantrekkelijk als je abonnementsvormen aanbiedt op je website. Je hebt er minder omkijken naar en krijgt een beter voorspelbare omzet. Mollie publiceert binnenkort samen met “Van Ons” de WooCommerce Subscriptions plugin.

“Als je de eerste in je markt bent die recurring payments implementeert, kan dat jou concurrentievoordeel opleveren.” – David de Boer

Bekijk de volledige presentatie

Shop SEO

Hierna vertelde Michiel Heijmans van Yoast over “Shop SEO”.

Enkele tips voor je webwinkel:

  • Call-to-Action – Zorg voor een wervende call-to-action
  • Search – Bied op elke pagina van je shop een zoekfunctie aan
  • Afbeeldingen – Zorg dat de afbeelding niets aan duidelijkheid te wensen overlaat, zodat mensen precies krijgen wat ze verwachten
  • Beschikbaarheid – Geef informatie zoals “14 mensen bekijken nu dit product” “Nog 1 product beschikbaar” of “Voor 23:59 besteld, morgen heb je het in huis” (de wet van de schaarste)

Overige sessies

contributors-day-wordcampnl-meet
Ontmoeting met ondernemers uit Haarlem – van RealHosting en New Fountain

Hierna waren weer de korte sessies waarvan ik de volgende heb bijgewoond:

  • Salesforce CRM – door Jeffrey Visser
  • How you drive away your website visitors unintentionally – door Hieke van Hoogdalem
  • 3 ways you can increase your revenue… – door Chris Vermeulen
  • Verleid het brein – door Evert Semeijn
  • Stop selling websites. Start selling value – door Laruent Miljard
  • Website Creation for Sponsorship and Donation – door Andrew Killen
  • Faster is better – door Hristo Pandjarov

Van deze sessies zou ik je van alles willen vertellen, maar dan wordt deze pagina veel te lang. Eén heb ik er uitgekozen.

Verleid het brein

Deze sessie was wel een wat vreemde eend in de bijt, maar super-interessant.

In sneltreinvaart werden allerlei kenmerken van websitebezoekers uit de doeken gedaan waar je rekening mee kunt (moet) houden bij het maken van een website. Allereerst de culturele kenmerken, voor zover ik het kon bijhouden. Lees meer op geerthofstede.com

  • Machtsongelijkheid (hoe minder ongelijkheid men verwacht, hoe transparanter je website moet zijn).
  • Individueel (beloningen werken goed) of Collectieve doelgroep (groepsgevoel versterken).
  • Vrouwelijke of mannelijke kenmerken (inspelen op “tough” en “tender” culturen).
  • Onzekerheidsvermijding (houd je site zo simpel mogelijk en geef garanties).
  • Lange termijn oriëntatie (bouw een relatie op, door bv een gratis weggever, kom met feiten en cijfers)
  • Uitbundigheid (Kortingsacties, etc)

Daarna volgde een beschrijving van 4 Archetypen (Ontdekker, Bouwer, Onderhandelaar en Winnaar) en een aantal tips hoe je de bezoeker van je website kunt beïnvloeden (verstoren, angst, anker, stimuleer interesse, cadeautjes, consistentie, conformeren).

Vraag de complete presentatie aan (pdf)

“Culturele kenmerken zijn de software van ons brein.” – Evert Semeijn

Wil je meer weten over een bepaalde sessie of onderwerp? Laat het hieronder even weten, dan schrijf ik daar de volgende keer een blog over.

Foto’s door PunkMedia

Print Friendly

Deze pagina delen

Reacties:0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *